Giełda to bardzo rozległe i szerokie środowisko, w którym przeprowadzane są różnego rodzaju operacji finansowe. Kapitalizacja giełdowa to jedna z nowoczesnych wartości rynkowych, która pozostaje w obrocie akcjami danej spółki. Zasadniczo jest ona równa przede wszystkim bieżącej ocenie akcji, która mnożona jest przez odpowiednią ilość akcji, które pozostają w obrocie. Tym samym społeczność inwestorska bardzo często wykorzystuje odpowiednie wartości kapitalizacji giełdowej w ramach tworzenia tzw. rankingów spółek. Zatem czym konkretnie jest kapitalizacja giełdowa oraz jakie są jej kategorie?
Zastosowanie kapitalizacji giełdowej
Kapitalizacja giełdowa stanowi docelowo bardzo nowoczesną wartość rynkową dla wszystkich pozostających w obrocie akcji danej spółki. Z kolei rzeczywiste wykorzystanie wspomnianej kapitalizacji giełdowej np. do pokazania realnej wielkości przedsiębiorstwa jest niezwykle ważne, ponieważ to wielkość organizacji jest nadrzędnym wyznacznikiem wielu ważnych, które są bardzo ważnym punktem odniesienia dla większość inwestorów. Ponadto kapitalizacja jest bardzo prosta do obliczenia.
Kapitalizacja giełdowa każdej spółki ustalana jest na początku za pośrednictwem oferty publicznej. Niemniej przed IPO sama spółka, która chce wejść na giełdę, korzysta w szerokim stopniu z odpowiednich usług banku inwestycyjnego, który stosuje różne techniki wyceny głównie w celu określenia odpowiedniej wartości spółki, a także ustalenia, ile konkretnie akcji zostanie zaoferowanych na kanwie publicznej.
Jaka jest wartość kapitalizacji publicznej?
Odpowiednie zrozumienie, ile właściwie jest warte przedsiębiorstwo, to bardzo ważne zadanie, choć nie zawsze jest to proste do ustalenia. Tym samym kapitalizacja giełdowa konkretnej spółki to bardzo szybka, a zarazem prosta metoda, której zastosowanie pozwala na określenie szacunkowej wartości przedsiębiorstwa za pośrednictwem ekstrapolacji tego, co sam rynek uważa za wartościowe dla odpowiednich spółek notowanych na giełdzie. Natomiast w takim również przypadku mnoży się cenę akcji poprzez liczbę wszystkich dostępnych akcji.
Ponadto już po upublicznieniu spółki, a także rozpoczęciu obrotu na giełdzie cena jej ustalana jest za pośrednictwem podaży i popytu. Tym samym jeżeli popyt na akcje spółki jest bardzo wysoki z uwagi na korzystne czynniki, wzrasta także cena. Zatem jeżeli potencjał wzrostu takiej spółki w przyszłości nie wygląda zbyt dobrze, to każdy sprzedający akcje może powodować spadki ceny.